اگر مقالات بخش آموزش سئوی وبلاگ نوین را مطالعه کرده باشید، به یاد خواهید آورد که در مقاله افزایش ترافیک سایت بدون لینک بیلدینگ و مقاله طراحی و توسعه سایت بر اساس اصول سئو، دربارۀ مفهوم ریچ اسنیپت و اهمیتش در بهینه سازی سایت به طور مختصر صحبت کرده ایم.

در این مقاله قصد داریم تا به طور مفصل برایتان توضیح دهیم که ریچ اسنیپت چیست و اصلاً چرا باید به آن اهمیت داد.

ریچ اسنیپت چیست؟

ریچ اسنیپت عبارتی است که برای توصیفِ اطلاعات و داده های نشانه گذاری شدۀ وب سایت ها استفاده می شود و وبمسترها می توانند این داده ها را به کد HTML سایت خود اضافه کنند. ریچ اسنیپت به کاربران کمک می کند تا موضوع و محتوای یک وب سایت را راحت تر درک کنند و بتوانند اطلاعات مورد نیاز خود را راحت تر از موتورهای جستجو دریافت کنند.

در شرایط عادی، زمانی که سایت شما در نتایج جستجوی گوگل یا سایر موتورهای جستجو نمایش داده می شود، کاربران می توانند عنوان صفحۀ سایت، آدرس سایت و متا دسکریپشنی که برای آن صفحه در نظر گرفته اید را مشاهده کنند.

زمانی که از ریچ اسنیپت ها در سایت خود استفاده می کنید، گوگل می تواند اطلاعات بیشتری دربارۀ کوئری جستجو را در اختیار کاربر قرار دهد. حال این اطلاعات می تواند نقد و بررسی یک محصول، یک شخص، یک تجارت یا هر چیزی باشد. گوگل با استفاده از ریچ اسنیپت سعی می کند اطلاعاتی دقیق و دسته بندی شده را در اختیار کاربر قرار دهد و اوا را به سمت سایت شما هدایت کند.

ریچ اسنیپت چیست؟ | چرا باید از ریچ اسنیپت استفاده کرد؟

در تصویر بالا لینکی از سایت نوین را در نتایج جستجو مشاهده می کنید. ستاره هایی که در زیر لینک قرار دارند، امتیازی است که کاربران به این صفحه داده اند. همچنین، همانطور که می بینید 22 نفر به این صفحه امتیاز داده اند. این یک نمونۀ رایج استفاده از ریچ اسنیپت است.

نمونه ریچ اسنیپت استفاده شده در سایت Apple

در تصویر بالا لینک اپلیکیشن استار باکس در آیتونز اپل را مشاهده می کنید. همانطور که می بینید در زیر این لینک، امتیاز کاربران به همراه تعداد رای ها، قیمت و سیستم عامل مورد استفاده، مشخص شده است.

ریچ اسنیپت از چه نوع محتوایی پشتیبانی می کند؟

در حال حاضر موتورهای جستجو، سه نوع محتوای نشانه گذاری شده را تشخیص می دهند:

  • Microdata
  • Microformats
  • RDFa

هر 3 نوع محتوا از زبان HTML پشتیبانی می کنند و در حقیقت به کمکشان می توان محتوای یک صفحۀ وب را برچسب گذاری کرد. باید گفت که Microdata مرسوم ترین نوع محتوای استفاده شده در ریچ اسنیپت هاست. البته تگ های Open Graph و کارت های Twitter نیز نوعی دادۀ نشانه گذاری محسوب می شوند، اما نمی توان از آنها به جای ریچ اسنیپت ها استفاده کرد.

برای نوشتن این نوع داده، نیازی به یادگیری زبان HTML ندارید. این کدها بسیار ساده هستند و معمولاً به صورت آماده در اینترنت وجود دارند.

اسکیما چیست و چگونه با آن سایتمان را نشانه‌گذاری کنیم؟حتما بخوانید: اسکیما چیست و چگونه با آن سایتمان را نشانه‌گذاری کنیم؟

انواع ریچ اسنیپت ها

از ریچ اسنیپت ها (یا همان داده های نشانه گذاری شده) می توانید به روش های مختلفی در سایت خود استفاده کنید:

Breadcrumbs

در این نوع ریچ اسنیپت، به جای آنکه URL صفحه مورد نظر به کاربران نمایش داده شود، محل قرارگیری آن صفحه در دسته بندی های سایت به کاربر نمایش داده می شود. در واقع، این ریچ اسنیپت به کاربران نشان می دهد که برای رسیدن به این صفحه، باید چه مسیری را در سایت شما طی کنند.

ریچ اسنیپت Breadcrumb

نقد و بررسی

شما می توانید برای نقد و بررسی یک محصول یا یک فیلم از ریچ اسنیپت ها استفاده کنید. در این نوع ریچ اسنیپت شما می توانید یک نقد و بررسی را در نتایج جستجو به نمایش بگذارید یا می توانید مجموعی از آنها را نشان دهید. این نوع ریچ اسنیپت به کاربران سایت امکان می دهد که به محصول مورد نظر امتیاز دهند. همچنین می توانید نام شخص بررسی کننده را در نتایج جستجو نمایش دهید.

استفاده از ریچ اسنیپت برای نقد و بررسی محصولات

اشخاص

شاید شما هم متوجه شده باشید، زمانی که نام اشخاص معروف را در گوگل جستجو می کنید، اطلاعات کاملی از آن شخص به همراه تصویر شخص مذکور برایتان نمایش داده می شود. شاید باورتان نشود، اما اگر در سایت خود برای کارکنان تان پروفایل ساخته اید، شما هم می توانید از این قابلیت استفاده کنید. ریچ اسنیپت می تواند نام افراد، شغل، مهارت و نحوه تماس با افراد را در نتایج جستجو نمایش دهد.

ریچ اسنیپت استفاده شده برای اشخاص

محصولات

یکی از مهم ترین موارد استفاده از ریچ اسنیپت ها برای فروش محصولات در فروشگاه های آنلاین است. این اطلاعات می تواند شامل نام، تصویر، برند، توضیحات و حتی قیمت باشد. فروشگاه های آنلاینی که یک محصول را از چند فروشندۀ مختلف نمایش می دهند می توانند محدودۀ قیمتِ محصول را بر اساس نزولی و صعودی ترتیب بندی کنند.

ریچ اسنیپت برای محصولات

سازمان ها و تجارت ها

برای سازمان ها و شرکت ها شما می توانید اطلاعاتی مانند نام تجاری، آدرس سایت، شماره تلفن، لوگو و موقعیت جغرافیایی سازمان را در ریچ اسنیپت ها به نمایش بگذارید.

ریچ اسنیپت سازمان ها و تجارت ها

دستورالعمل ها

از این نوع ریچ اسنیپت عموماً برای دستورالعمل های آشپزی استفاده می شود. با استفاده از این ریچ اسنیپت می توانید نوع غذا، نقد و بررسی، مدت زمان و مراحل پخت عذا را به نمایش بگذارید.

ریچ اسنیپت دستور العمل آشپزی

رویدادها

اگر قرار است در آینده ای نزدیک رویدادی را برگزار کنید، ریچ اسنیپت ها می توانند برای اطلاع رسانی به شما کمک کنند. می توانید اطلاعات مربوط به زمان شروع رویداد، مدت زمان رویداد، جزئیات تهیه بلیت و مکان برگزاری رویداد را وارد نمایید. به این ترتیب، همۀ این اطلاعات در نتایج جستجو به کاربر نمایش داده می شوند.

ریچ اسنیپت رویداد

موسیقی

البته موتور جستجوی بینگ از موسیقی پشتیبانی نمی کند، اما گوگل می تواند از اطلاعات نشانه گذاری شده برای ترانه ها و آلبوم های موسیقی پشتیبانی کند. ریچ اسنیپت های موسیقی شامل لینک هایی برای نمایش ترانه ها و لینک های مستقیمی برای خرید آلبوم های موسیقی هستند.

ریچ اسنیپت موسیقی

محتوای ویدئویی

از این نوع ریچ اسنیپت برای محتوای ویدئویی موجود در سایت استفاده می شود و می تواند اطلاعات شرکت سازنده، مدت زمان ویدئو و سازنده ویدئو را در نتایج جستجو نمایش دهد.

ریچ اسنیپت ویدئویی

به دنبال خدمات سئو هستید؟

ما دانش لازم برای افزایش اعتبار و رتبه شما در گوگل را داریم. پس خوبه با ما تماس بگیرید.
برای مشاوره رایگان، همین الان با ما تماس بگیرید.
افزایش ترافیک وب سایت شما
021-41897070داخلی 3

چگونه به محتوای خود ریچ اسنیپت اضافه کنیم؟

البته باید بدانید لزومی ندارد داده های نشانه گذاری شده به محتوای تمام صفحات سایت اضافه شوند. با این حال هر چه تعداد محتوای نشانه گذاری شده بیشتر باشد، موتورهای جستجو نتایج بهتری را نمایش می دهند.

همچنین، باید در اینجا ذکر کنیم که فقط باید محتوای قابل نمایش به کاربران را نشانه گذاری کنید. المان های پنهان صفحه و محتوایی که در کدهای div’s قرار دارند، نیازی به نشانه گذاری ندارند.

نشانه گذاری داده ها به سه بخش اصلی تقسیم می شود:

  • Itemscope – نشان می دهد که کد HTML موجود در بلوک <div> دربارۀ یک آیتم خاص است.
  • Itemtype – نشان می دهد که آیتم دقیقاً چه چیزی است.
  • Itemprop – مربوط به اطلاعات آیتم است. اطلاعاتی مانند نام، آدرس سایت، نقد و بررسی و ... .

کتاب ها، فیلم ها، عکس ها، سریال های تلویزیونی، موسیقی ها و دستورالعمل های آشپزی به عنوان کارهای خلاقانه حساب می شوند. بنابراین یک مثال از نشانه گذاری HTML برای یک کتاب به شکل زیر خواهد بود:

نشانه گذاری های HTML برای یک کتاب در سایت

دقت کنید هر کدام از این سه المان به چه شکلی استفاده شده اند.

نمونه ریچ اسنیپت استفاده شده برای کتاب

تعداد اطلاعات وارد شده در این داده ها بر اساس نوع محتوا، متغیر است. به علاوه، ممکن است تعداد متغیرهای اطلاعاتی که می خواهید برای هر صفحه وارد کنید، کمی گیج کننده باشد (به خصوص برای افرادی که تا به حال کدنویسی نکرده اند).

اگر سایت شما بر روی سیستم مدیریت محتوای وردپرس راه اندازی شده است، انجام این کار برایتان آسان است. در وردپرس، افزونه های متعددی برای ایجاد ریچ اسنیپت وجود دارد مانند پلاگین All-in-One Schema.org. البته بیشتر سیستم های مدیریت محتوا، افزونه هایی برای ساخت ریچ اسنیپت ایجاد کرده اند. با این حال ممکن است برای راه اندازی این افزونه ها به کمک یک توسعه دهنده وب نیاز داشته باشید.

چرا باید به ریچ اسنیپت ها اهمیت داد؟

زمانی که یک عبارت را در گوگل جستجو می کنید، کدام لینک توجه شما را جلب می کند؟ همان لینکی که ستاره های طلایی دارد؟ دقیقاً.

هکر رشد کیست و چه وظایفی دارد؟حتما بخوانید: هکر رشد کیست و چه وظایفی دارد؟

ریچ اسنیپت ها، اطلاعات و محتوای سایت شما را برای موتورهای جستجو بهینه سازی می کنند. موتورهای جستجو نیز این داده ها را به صورت منظم و برچسب گذاری شده به کاربران نمایش می دهند. در نتیجه، نرخ کلیک سایت شما به میزان قابل توجهی افزایش می یابد. به علاوه، بسیاری از سئوکاران معتقدند که استفاده از ریچ اسنیپت ها می تواند در رتبه بندی سایت شما تاثیر بگذارد.

همچنین، اگر شما نویسنده هستید، استفاده از ریچ اسنیپت می تواند در حرفۀ شما موثر باشد و شما را به عنوان فردی با تجربه به کاربران نشان دهد.

اگر فروشگاه آنلاین دارید یا در سایت خود به نقد و بررسی محصولات می پردازید، استفاده از ریچ اسنیپت می تواند توجه کاربران را به سمت شما جذب کند. ارئۀ یک تجربه کاربری خوب، گامی موثر در افزایش نرخ کلیک و فروش بیشتر است و ریچ اسنیپت اولین قدم برای ارائه تجربه کاربری خوب به بازدیدکنندگان است.

به همین دلایل باید از ریچ اسنیپت ها استفاده کنید. اگر این دلایل برای شما کافی نیست، بهتر است خودتان کمی در گوگل جستجو کنید و نتایج را مقایسه کنید. خوشحال می شوم که نظرات و پیشنهادتان را با ما در میان بگذارید.