قبل از این که موضوع اصلی را شروع کنیم، بیایید تا چند آمار جالب را با هم مرور کنیم، تا به اهمیت این مقاله پی ببرید! بیش از 80 درصد کاربران اینستاگرام حداقل یک کسب و کار را دنبال می‌کنند و خیلی از کسب و کارهای کوچک، رشد و موفقیتشان را مدیون حضور فعال در این پلتفرم هستند.

این داده نشان می‌دهد که اینستاگرام فقط یک شبکه اجتماعی نیست، بلکه به یک ابزار فوق‌العاده برای کسب درآمد تبدیل شده است. حالا سوال این است: اگر بقیه می‌توانند از اینستاگرام درآمدزایی کنند، چرا شما نه؟!

در این مقاله قرار است تمام روش‌های کسب درآمد از اینستاگرام را با دقت بررسی کنیم، تا هیچ نکته‌ای از زیر دستتان در نرود! آماده‌اید؟

خلاصه مقاله در یک نگاه

این قسمت را برای شمایی نوشتیم که می‌خواهید خیلی سریع و بدون معطلی به جواب سوالتان برسید و در یک نگاه، تمام روش‌های کسب درآمد از اینستاگرام را ببینید. در این مقاله به این روش‌ها پرداختیم:

  • فروش مستقیم محصولات و خدمات
  • مدیریت پیج دیگران یا ادمینی
  • افیلیت مارکتینگ
  • اینفلوئنسر مارکتینگ یا بلاگری
  • فروش هنر و محتوای دیجیتال
  • راه‌اندازی رسانه
  • فروش دوره آموزشی

حالا اگر دوست دارید سیر تا پیاز این روش‌ها را بدانید، فقط کافی است تمام حواستان را به ما بدهید و تا انتهای مقاله همراه ما باشید. :)

راه‌های کسب درآمد از اینستاگرام

فروش مستقیم خدمات و کالا اولین و ساده ترین راه کسب درآمد از اینستاگرام است.

1. فروش مستقیم محصولات و خدمات

چند روز پیش دنبال بوت بودم و اولین کاری که کردم، سرچ هشتگ #بوت در اینستاگرام بود. کلی مدل‌های جدید دیدم و آخرش از یک آنلاین‌شاپ خرید کردم. این تجربه ساده نشان می‌دهد که چقدر خرید و فروش در اینستاگرام بین مردم جاافتاده‌ست! فرقی هم نمی‌کند که در چه سنی هستید یا دنبال چه چیزی می‌گردید، با یک سرچ ساده می‌توانید هر خدمت یا محصولی را پیدا کنید.

حالا اگر شما هم خدمات یا محصولاتی را دارید که فکر می‌کنید دیگران به آن‌ها نیاز دارند، چرا از این فرصت استفاده نکنید؟! اینستاگرام ویترین فروشگاه شماست که 24 ساعته هم در دسترس است!

از عکس‌ها و ویدیوهای خلاقانه استفاده کنید و داستان پشت محصولاتتان را تعریف کنید. مثلا شاید پشت یک جفت گشواره‌ای که می‌فروشید، داستان عاشقانه‌ای باشد. نه؟!

از استوری، ریلز، پست و لایو برای بیشتر دیده شدن استفاده کنید و لحظات جالب کارتان را با مخاطب به اشتراک بگذارید تا با شما احساس نزدیکی بیشتری کنند. مسیر خرید را هم راحت کنید؛ مثلا لینک خرید را در استوری بگذارید تا با چند کلیک محصولی که دوست دارند را بخرند.

نمونه موفق کسب و کار آنلاین در اینستاگرام که از این راه درآمد خوبی دارد، کم نیست! خب، اگر آن‌ها توانستند، شما هم می‌توانید!

2. مدیریت پیج دیگران یا ادمینی

این روزها که اینستاگرام پر است از فروشگاه‌ها، اینفلوئنسرها، بلاگرها و... که حساب‌های چندصدهزارتایی تا میلیونی دارند، ادمینی یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد از اینستاگرام است! چرا؟ چون تمام این پیج‌ها به کسی نیاز دارند که در مدیریت پیج کمکشان کند!

ادمین بودن فقط به پست گذاشتن ختم نمی‌شود! یک ادمین حرفه‌ای می‌تواند تقویم محتوایی بچیند، کاور پست‌ها را ویرایش کند، با پاسخ دادن به کامنت‌ها و دایرکت‌ها تعامل پیج را بالا ببرد و حتی استراتژی رشد طراحی کند!

خب، حالا چطور ادمین شویم؟

مثل هر کاری، اول باید فوت و فنش را یاد بگیرید. باید بدانید اینستاگرام چطور کار می‌کند، از بازاریابی دیجیتال سر در بیاورید، الگوریتم‌های آن را بشناسید، یاد بگیرید چطور عکس و ویدیو را ادیت کنید و خیلی مهارت دیگر! یادگیری خودآموز همه این مهارت‌ها، سخت به نظر می‌آید! به جای این که خودتان تنهایی درگیر یادگیری شوید، می‌توانید در یک دوره آموزشی جامع مثل پکیج ادمینی نوین شرکت کنید و همه چیز را از صفر تا صد یاد بگیرید. و این تازه اول ماجراست! بعد از این که دوره را تمام کردید، ما شما را به بازارکار هم معرفی می‌کنیم تا خیلی راحت‌تر اولین تجربه‌های شغلی‌تان را به دست آورید.

افیلیت مارکتینگ یکی از رو های کسب درآمد از اینستاگرام است که در آن به ازای فروش محصول یا خدمات دیگران کمیسیون دریافت می کنید.

3. افیلیت مارکتینگ

اگر یک پیج اینستاگرام دارید که فالوورهای وفادار خودش را دارد، دیگر وقتش رسیده است که از آن درآمدزایی کنید! چطوری؟ خیلی ساده! می‌توانید با برندها و شرکت‌های مختلف همکاری کنید و محصولاتشان را در پیجتان معرفی کنید. هر وقت کسی از طریق شما خرید کند، درصدی از فروش به عنوان کمیسیون به حساب شما واریز می‌شود! به این سبک از درآمدزایی، افیلیت مارکتینگ یا همان همکاری در فروش می‌گویند.

سئو خارجی سایت چیست؟ (آشنایی با تکنیک‌های واقعاً مفید!)حتما بخوانید: سئو خارجی سایت چیست؟ (آشنایی با تکنیک‌های واقعاً مفید!)

فکر می‌کنید باید بلاگر معروف با کلی فالوور باشید تا این کار را شروع کنید؟ اصلا این‌طور نیست! اصل قضیه این است که بتوانید با فالوورهایتان تعامل خوبی داشته باشید. محتوای صادقانه و واقعی که حس اعتماد را ایجاد کند، می‌تواند کلید موفقیت شما باشد.

بهترین ویژگی این روش هم این است که اصلا نیازی به سرمایه اولیه ندارید! فقط با یک گوشی و مقداری خلاقیت می‌توانید کسب و کار خودتان را راه بیندازید! اگر بیشتر می‌خواهید بدانید، حتما یک سر به مقاله افیلیت مارکتینگ بزنید، آن‌جا همه جزئیات را برایتان توضیح دادیم.

بلاگری یکی از بهترین روش‌های پول درآوردن از اینستاگرام است.

4. اینفلوئنسر مارکتینگ یا بلاگری

صادقانه به این سوال جواب دهید! همین الان چند بلاگر را در اینستاگرام دنبال می‌کنید؟! بلاگری یکی از بهترین روش‌های کسب درآمد از اینستاگرام است. چرا بهترین؟ چون درآمد شما سقف نخواهد داشت. حتی این روش دستتان را برای استفاده کردن از بقیه روش‌های درآمدزایی از اینستاگرام هم باز می‌کند. اگر شما یک پیج با فالوورهای بالا داشته باشید به سادگی می‌توانید محصول یا خدمات خودتان را بفروشید، اگر سرمایه اولیه ندارید از روش افیلیت مارکتینگ استفاده کنید، از تبلیغات در اینستاگرام درآمدزایی داشته باشید، اسپانسر برندهای مختلف بشوید و... خلاصه که مسیر درآمد حسابی برایتان هموار است!

اگر عاشق عکس گرفتن، ویدیو درست کردن یا به اشتراک گذاشتن ایده‌های جدید هستید، بلاگری یک کار ایده‌آل برای شماست. اما حواستان باشد، موفقیت در این مسیر به صبر زیادی نیاز دارد. باید وقت زیادی بگذارید، فعال باشید و مهم‌تر از همه به حرف‌های اطرافیان توجه نکنید (اگر دیدید این موضوع اذیتتان می‌کند، همان اول بلاکشان کنید تا با خیال راحت جلو بروید! :) ). کم‌کم می‌بینید که راه برایتان هموارتر می‌شود و وقتی به عقب نگاه می‌کنید، از مسیری که آمدید خوشحال و راضی هستید...

5. فروش هنر و محتوای دیجیتال

اگر اهل نقاشی، طراحی گرافیک یا حتی عکاسی هستید، اینستاگرام می‌تواند بهترین ابزار برای پیدا کردن کارفرما باشد. مثلا اینستاگرام برای نگین بیگی که یکی از هنرمندان بااستعداد و خوش‌ذوقی است که خیلی‌ها می‌شناسندش، مانند یک سکوی پرتاب بود! این فضا فرصت‌های خیلی خوبی جلوی پای شما می‌گذارد، فقط کافی است از آن استفاده کنید.

نگین بیگی یکی از هنرمندان معروف و فعال در اینستاگرام است.

اینستاگرام فقط یک گالری برای نمایش هنر شما نیست، یک پل ارتباط قوی با مخاطب‌هایتان هم است. با قابلیت‌هایی مثل استوری و لایو می‌توانید با فالوورهایتان تعامل کنید، سفارش بگیرید و حتی دوره‌های آموزشی برگزار کنید (که خودش یک روش درآمدزایی دیگر است، بعدا بیشتر راجع بهش حرف می‌زنیم!).

یکی دیگر از مزیت‌های اینستا، شبکه‌سازی است! با ارتباط‌های قوی و خوب می‌توانید موقعیت‌های کاری بهتری به دست آورید، در حرفه خودتان شناخته‌تر شوید و... پس اگر دستی در هنر دارید، روی این فضا سرمایه‌گذاری کنید.

6. راه‌اندازی رسانه

اگر دوست دارید یک صفحه پرطرفدار داشته باشید ولی نمی‌خواهید مثل بلاگرها جلوی دوربین بیایید و یا جزئیات زندگیتان را با مخاطب‌ها به اشتراک بگذارید، راه‌اندازی یک رسانه در اینستاگرام بهترین راه است! فقط کافی است یک موضوع که به آن علاقه دارید را پیدا کنید؛ مد، فشن، آشپزی، نقد فیلم، تکنولوژی و... بعد تولید محتوا را شروع کنید. مثلا جدیدترین اخبار آن حوزه را به اشتراک بگذارید، نظر شخصی خودتان را بگویید، ویدیوهای خلاقانه بسازید و...

محتوایی که در رسانه‌تان منتشر می‌کنید باید هم جذاب باشد، هم ارزشمند! یعنی به مخاطبانتان چیزی یاد بدهید و یا با اخباری که دوست دارند سرگرمشان کنید. وقتی فالوورهای بیشتری جذب کنید، فرصت‌های درآمدزایی هم بیشتر و بیشتر می‌شود. یکی از رایج‌ترین روش‌های درآمدزایی برای رسانه‌ها، همکاری با برندها است. برندها دوست دارند با رسانه‌هایی کار کنند که در حوزه مرتبط فعالیت می‌کنند، چون می‌دانند فالوورهای آن رسانه، مخاطب‌های هدفشان هستند. حتی می‌توانید برای پست‌ها اسپانسر جذب کنید، تبلیغات بگیرید و...

در تصویر زیر دوتا از رسانه‌های معروف که احتمالا خودتان هم فالو دارید را می‌بینید:

راه اندازی رسانه در اینستاگرام یکی از بهترین روش‌های درآمدزایی از اینستاگرام است.

7. فروش دوره آموزشی

می‌رسیم به ایده جذاب کسب درآمد از اینستاگرام: فروش دوره آموزشی! این روزها همه به دنبال یادگیری آنلاین هستند و اینستاگرام یک پلتفرم عالی برای نمایش مهارت‌هایتان به مخاطب است! حالا چطوری می‌توانید این کار را شروع کنید؟

اول از همه باید یک موضوع جذاب و تخصصی پیدا کنید؛ موضوعی که هم خودتان به آن مسلط باشید و هم برای دیگران جذاب و کمک‌کننده باشد. هیچ فرقی نمی‌کند در زبان، موسیقی، روانشناسی و... حرفه‌ای باشید. هر چیزی که بلد هستید می‌تواند تبدیل به یک دوره جذاب شود.

10 ترفند ورود به اکسپلور اینستاگرام: بازدید چند برابر!حتما بخوانید: 10 ترفند ورود به اکسپلور اینستاگرام: بازدید چند برابر!

بعد از انتخاب موضوع، نوبت تولید محتوای خلاقانه است. یک صفحه مرتب و جذاب در اینستا راه‌اندازی کنید، نکات آموزشی کوچک و مفید را به اشتراک بگذارید و مخاطب را مشتاق به یادگیری بیشتر کنید. مثلا می‌توانید ریلزهای کوتاه بگذارید و یا در استوری‌های تعاملی، به سوالات دنبال‌کننده‌ها جواب دهید.

در قدم آخر، بعد از این که به اندازه کافی فالوور پیدا کردید، دوره‌تان را ارائه کنید! می‌توانید فایل‌ها و ویدیوهای آموزشی بفروشید و یا حتی ورکشاپ‌های زنده آنلاین برگزار کنید. به عنوان نکته آخر هم فراموش نکنید که این راه کسب درآمد از اینستاگرام زمان‌بر است؛ پس برای رسیدن به درآمدزایی صبور باشید!

لُب کلام

خب، حالا که روش‌های کسب درآمد از اینستاگرام را مرور کردیم، یک نکته مهم هست که باید یادتان بماند:

این پلتفرم فقط برای به اشتراک گذاشتن عکس و ویدیو نیست، بلکه یک بستر بزرگ برای تبدیل ایده‌ها به کسب و کار موفق است!

از فروش محصولات و خدمات گرفته تا تبدیل شدن به یک اینفلوئنسر یا ادمین، هر کس با یک استراتژی درست می‌تواند سهم خودش را از این بازار بردارد.

حالا نوبت شماست! کدام یک از روش‌های کسب درآمد از اینستاگرام که بررسی کردیم را می‌پسندید؟ یا شاید یک راه جدید برای درآمدزایی سراغ دارید؟! حتما تجربیات و نظراتتان را در کامنت‌ها برای ما بنویسید. شاید نظرتان الهام‌بخش یک کسب و کار جدید باشد. :)