تا به حال با چند کلمه ساده و یک کلیک یک اثر هنری خلق کرده‌اید؟! من فقط در چند ثانیه تصویر یک خیارشور فضانورد را به سبک نقاشی‌های ونسان ونگوگ کشیدم:

ساخت عکس دلخواه با هوش مصنوعیتصور کنید می‌خواهید یک نقاشی سورئال از یک گربه فضانورد بسازید یا یک عکس واقع‌گرایانه از یک شهر خیالی طراحی کنید. شاید تا همین چند سال پیش، این کار نیاز به مهارت‌های هنری حرفه‌ای داشت، اما امروزه با پیشرفت هوش مصنوعی، همه ما می‌توانیم هنرمند شویم، حتی شما دوست عزیز!

شما می‌توانید هر چیزی که در ذهنتان هست را به صورت متنی برای ابزارهای هوش مصنوعی ساخت عکس، توصیف کنید و فقط چند ثانیه منتظر بمانید تا نتیجه را ببینید.

اما سوال این جاست که چطور می‌توانیم از این ابزارهای هوش مصنوعی برای ساخت عکس استفاده کنیم؟ کدام یک از این سایت‌ها رایگان هستند؟ چه ابزاری برای ما مناسب‌تر است؟

اگر می‌خواهید جواب این سوال‌ها را بدانید، این مقاله برای شماست!

هوش مصنوعی Midjourney

میدجرنی یک پروژه تحقیقاتی بود که چند سال پیش شروع شد و الان یکی از معروف‌ترین ابزارهای هوش مصنوعی برای ساخت تصویر است. این هوش مصنوعی با استفاده از میلیون‌ها تصویر یاد گرفته است که چطور از کلمات، تصویر بسازد. یعنی هر کلمه‌ای که شما به میدجرنی می‌دهید، آن را با تعداد زیادی تصویر دیگر مقایسه می‌کند و یک تصویر جدید و خلاقانه تولید می‌کند.

جدول مزایا و معایب هوش مصنوعی میدجرنیاستفاده از میدجرنی رایگان است اما برای بخش رایگان همه قابلیت‌هایش در دسترس نیست. برای استفاده از میدجرنی فقط لازم است که به سایت و یا دیسکورد آن سر بزنید و حساب کاربری بسازید. بعد از آن می‌توانید با نوشتن کلمات کلیدی تصویر مورد نظرتان را ایجاد کنید. به همین راحتی!

برای مثال، باور می‌کنید که تصویر زیر یک آدم واقعی نیست و فقط توسط Midjourney ساخته شده است؟!

نمونه عکس ساخته شده با میدجرنی

هوش مصنوعی DALL-E3

هوش مصنوعی DALL-E چند وقت پیش چنان معروف شد که همه ما حداقل یک‌بار اسم آن را شنیده‌ایم. دلیل جالبی پشت اسم این ابزار است! دال-ای از نام نقاش معروف سالوادور دالی و ربات دوست‌داشتنی وال-ای الهام گرفته شده است. این نام، نشان‌دهنده توانایی این مدل در خلق آثار هنری خلاقانه است.

جدول مزایا و معایب هوش مصنوعی دال-ایاین مدل هوش مصنوعی توسط OpenAI توسعه یافته است و تصاویر خلاقانه و منحصر به فردی برای شما می‌سازد.

خبر خوب این که استفاده از این ابزار هم مثل میدجرنی محدودیتی برای کاربران ایرانی ندارد و فقط از طریق ثبت نام در سایت و یا دیسکورد می‌توانید تصاویر فوق‌العاده‌ای بسازید.

خبر بد هم این که پس از ثبت نام اجازه بیست بار استفاده از تمام ویژگی‌های برنامه را به شما می‌دهد و به محض تمام شدن باید هزینه اشتراک را پرداخت کنید!

من از دال-ای خواستم که تصویر یک شیر در حال دوچرخه سواری در آسمان را به سبک سورئال بسازد. بیایید با هم نتیجه را ببینیم:

نمونه عکس ساخته شده با دال-ای

هوش مصنوعی Copilot مایکروسافت

اگر دسترسی به خود DALL-E به نظر شما سخت می‌آید، خبر خوبی برایتان دارم! تمام عکس‌هایی که Bing Image Creator برای شما می‌سازد، توسط دال-ای ساخته شده‌اند.

هزینه تولید محتوا: یک زبان مشترک بین کارفرما و نویسندهحتما بخوانید: هزینه تولید محتوا: یک زبان مشترک بین کارفرما و نویسنده

جدول مزایا و معایب هوش مصنوعی Bing Image Creatorهوش مصنوعی بینگ توسط مایکروسافت توسعه داده شده است و از روی توصیف‌های شما، عکس‌های باکیفیت می‌سازد.

کار با Bing Image Creator خیلی ساده است. فقط کافی است در یک جمله یا یک پاراگراف تصویری که می‌خواهید را توصیف کنید. بعد از چند ثانیه بینگ چهار تصویر مربعی با 1024 در 1024 پیکسلی به شما تحویل می‌دهد. تنها نقطه ضعف بینگ هم همین است که با هر سایزی نمی‌توانید عکس بسازید.

لازم است بدانید برای استفاده از Bing Image Creator باید حتما حساب مایکروسافت داشته باشید. بینگ کاملا رایگان است و هر تعداد تصویری که می‌خواهید می‌توانید با آن بسازید.

در تصویر زیر من از Copilot خواستم که عکس باب اسفنجی در حال بستنی خوردن را برای من بسازد. من که از نتیجه راضی هستم، شما چطور؟

نمونه تصویر ساخته شده با بینگ

سایت Canva AI

Canva یک پلتفرم طراحی گرافیکی آنلاین خیلی معروف است که همه ما کم و بیش با آن آشنا هستیم. چند وقت پیش، این شرکت تصمیم گرفت یک قابلیت جدید به Canva اضافه کند که به آن Canva AI می‌گویند. این قابلیت با استفاده از هوش مصنوعی، کار طراحی را خیلی راحت‌تر کرده است و به هر کسی اجازه می‌دهد بدون هیچ دانش طراحی، عکس‌های حرفه‌ای بسازد.

جدول مزایا و معایب هوش مصنوعی Canvaبرای کار با Canva مثل تمام سایت‌های قبلی که معرفی کردیم، تصویری که می‌خواهید را در قالب متن توصیف می‌کنید و در آخر استایلی که دوست دارید و سایز عکس را هم انتخاب می‌کنید. چند ثانیه بشمرید. تصویر شما آماده است!

حالا که خوبی‌های Canva را گفتم نوبت به بدی‌های آن می‌رسد! استفاده رایگان از Canva محدود است و بعد از ثبت‌نام با هر ایمیل 50 تصویر می‌توانید بسازید و پس از آن لازم است که هزینه اشتراک را پرداخت کنید.

من از کنوا خواستم تا تصویر یک گربه چکمه پوش با چتر زرد را برای من بسازد. بیایید با هم نتیجه را ببینیم:

نمونه تصویر ساخته شده با هوش مصنوعی کنوا

سایت Jasper AI

اگر به تولید محتوای متنی با هوش مصنوعی علاقه دارید، شک ندارم که نام Jasper را شنیده‌اید. جاسپر همان تیمی است که در حوزه تولید محتوای متنی همیشه حرف اول را می‌زند؛ حالا یک قابلیت جدید هم اضافه کرده است که می‌توانید با آن عکس‌های جذاب بسازید.

جدول مزایا و معایب Jasperخبر بد اینکه، جاسپر رایگان نیست اما می‌توانید از نسخه آزمایشی آن استفاده کنید. از طریق نسخه آزمایشی می‌توانید قابلیت‌های جاسپر را امتحان کنید و ببینید که آیا برای کار شما مناسب است یا نه! بعد از تمام شدن دوره آزمایشی لازم است که اشتراک ماهانه یا سالانه را خریداری کنید.

سایت هوش مصنوعی Jasper برای ساخت تصاویر

برنامه Dream Studio

Dream Studio یک مدل هوش مصنوعی است که توسط شرکت Stability AI ساخته شده است. کار با Dream Studio خیلی ساده‌ست. شما می‌توانید از نسخه وب یا نرم‌افزار دسکتاپش استفاده کنید. آدرس پلتفرم آنلاین این سایت https://beta.dreamstudio.ai/ است.

جدول مزایا و معایب هوش مصنوعی Dream Studioیکی از ویژگی‌های جذاب Dream Studio قابلیت نوشتن پرامپت منفی است. پرامپت منفی به هوش مصنوعی می‌گوید که چه چیزی را در تصویر نمی‌خواهید. با استفاده از این قابلیت خروجی نهایی به آن چیزی که در ذهن دارید شبیه‌تر می‌شود.

این ابزار به راحتی در ایران هم قابل استفاده است و هیچ محدودیت جغرافیایی ندارد. شما می‌توانید به صورت رایگان (البته با محدودیت) از این سایت استفاده کنید و تصاویر مورد نظر خودتان را در هر سایزی بسازید. برای مثال من از Dream Studio خواستم تا تصویری از پروانه اسکیت سوار برای من بسازد. بیایید نتیجه را با هم ببینیم:

رقص گوگل چیست و چه تاثیری بر SEO دارد؟حتما بخوانید: رقص گوگل چیست و چه تاثیری بر SEO دارد؟

نمونه تصویر ساخته شده با هوش مصنوعی Dream Studio

هوش مصنوعی Adobe Firefly

Adobe Firefly یک هوش مصنوعی است که به نرم افزار فتوشاپ اضافه شده است؛ اما در سایت رسمی Adobe هم می‌توانید به صورت جداگانه از آن استفاده کنید. فایرفلای نسبت به سایت‌های ساخت تصویر دیگر خیلی جوان است، اما کیفیت بالای تصاویری که می‌سازد باعث شده است که خیلی زود محبوب شود. این ابزار از یک کتابخانه عظیم از تصاویر استفاده می‌کند تا بهترین نتیجه را به شما بدهد.

جدول مزایا و معایب هوش مصنوعی Adobe_fireflyنوبتی هم که باشد نوبت معایت این ابزار Ai می‌رسد. نسخه آزمایشی فایرفلای رایگان است، اما تصاویری که می‌سازد واترمارک دارند. علاوه بر این سرعت تولید تصویر نسبت به سایت‌های مشابه پایین‌تر است.

سایت Adobe Firefly برای ساخت تصویر با هوش مصنوعی

برنامه Image FX

Image FX یک ابزار عالی از گوگل است که حدود یک سال بعد از رقیب بزرگش DALL-E 2  معرفی شد، اما توانست خیلی سریع محبوب شود. دلیلش هم عملکرد فوق‌العاده آن است.

جدول مزایا و معایب هوش مصنوعی Image FXImage FX می‌تواند تصاویر خیلی باکیفیت حتی از اشیای پیچیده مثل دست انسان درست کند!

برای استفاده از این سایت فقط کافی است که یک حساب گوگل داشته باشید. Image FX کاملا رایگان است و می‌توانید بدون محدودیت از آن استفاده کنید.

تنها عیبی که دارد این است که دسترسی به این سایت از ایران خیلی سخت است و با محدودیت‌های زیادی همراه است.

سایت Image FX برای ساخت تصویر با هوش مصنوعی

سایت Stable Diffusion

Stable Diffusion هم مانند Dream Studio توسط شرکت Stability AI توسعه داده شده است و دو سال قبل به دنیای هنر و تکنولوژی معرفی شد. این ابزار به سرعت محبوبیت زیادی پیدا کرد و به یکی از قدرتمندترین ابزارهای ساخت تصویر تبدیل شد.

جدول مزایا و معایب هوش مصنوعی Stable Diffusionدسترسی به Stable Diffusion خیلی ساده است و محدودیتی برای ایران ندارد. اما نسخه رایگان آن فقط برای 10 بار در روز قابل استفاده است و بعد از آن نیاز به خرید اشتراک دارد.

برای مثال من از Stable Diffusion خواستم که تصویر یک جعبه دستمال کاغذی با عینک دودی را برای من بسازد. بیایید با هم نتیجه را ببینیم:

نمونه تصویر ساخته شده با Stable Diffusion

برنامه Craiyon

ماجرای Craiyon هم به دو سال قبل برمی‌گردد. در آن زمان، این ابزار با نام DALL-E mini شناخته می‌شد. اما چرا نامش را عوض کردند؟ دلیلش این است که کرایون، گرچه ایده‌هایش را از DALL-E 2 می‌گیرد، اما یک پروژه کاملا مستقل و متن‌باز است. یعنی هر کسی می‌تواند در توسعه آن مشارکت کند.

جدول مزایا و معایب هوش مصنوعی Craiyonکار با کرایون خیلی ساده است، توصیف شما را پردازش می‌کند و در یک دقیقه 9 تصویر برای شما می‌سازد. دسترسی به آن هم از ایران هیچ محدودیتی ندارد و کاملا رایگان است. اما قدرت آن به اندازه سایت‌های قبلی نیست! برای مثال من از کرایون خواستم که تصویر یک «دوربین عکاسی در حال نقاشی کردن بر روی بوم» را بسازد. بیایید با هم نتیجه را ببینیم:

نمونه تصویر ساخته شده با کرایون

سوالات متداول درباره ساخت عکس با هوش مصنوعی

در این قسمت می‌خواهیم به چند تا از سوالاتی که برای خیلی‌ها درباره ساخت عکس با هوش مصنوعی پیش می‌آید پاسخ دهیم. آماده‌اید؟

راهنمای رسمی گوگل: آیا شما به یک آژانس سئو نیاز دارید؟حتما بخوانید: راهنمای رسمی گوگل: آیا شما به یک آژانس سئو نیاز دارید؟

چگونه می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی عکس ساخت؟

برای ساختن عکس با هوش مصنوعی، کافی است یک توصیف از عکسی که در ذهنتان دارید را در یکی از ابزارهای AI بنویسید. مثلاً «یک گربه فضانورد که داره روی ماه پیانو میزنه» را برای من بساز. هوش مصنوعی با استفاده از این توصیف، یک تصویر خلاقانه و منحصر به فرد برای شما می‌سازد. به این متنی که برای هوش مصنوعی می‌نویسید تا منظور شما را بفهمد «پرامپت» می‌گویند. هر چقدر پرامپت شما جزئیات بیشتری داشته باشد، نتیجه نهایی به خواسته شما نزدیک‌تر خواهد شد.

آیا ساخت عکس با هوش مصنوعی سخت است؟

اصلا سخت نیست! حتی اگر هیچ تجربه‌ای در کار با ابزار AI نداشته باشید، با کمی تمرین می‌توانید تصاویر خیلی خوبی بسازید. کافی است کمی خلاقیت به خرج بدهید و پرامپت‌های جالبی را وارد ابزار کنید.

چه کاربردهایی برای عکس‌های ساخته شده با هوش مصنوعی وجود دارد؟

این عکس‌ها کاربردهای خیلی زیادی دارند. مثلا می‌توانید از آن‌ها برای طراحی پوستر، ساخت بنر تبلیغاتی، تولید محتوا برای شبکه‌های اجتماعی، تولید محتوای سایت و... استفاده کنید.

مثلاً بعضی از کاورهای مقالات سایت نوین با AI ساخته شده‌اند.

آیا عکس‌های ساخته شده با هوش مصنوعی، قابل تشخیص هستند؟

در حال حاضر تشخیص عکس‌های ساخته شده با هوش مصنوعی از عکس‌های واقعی کمی سخت است. اما هرچه جلوتر برویم چون AI در حال توسعه است، حرفه‌ای‌تر شده و تشخیص تفاوت‌ها سخت‌تر هم می‌شود.

کسب درآمد از طریق ساخت عکس با هوش مصنوعی، امکان‌پذیر است؟

بله و راه‌های زیادی برای درآمدزایی وجود دارد. در مقاله «9 راه عملی کسب درآمد از هوش مصنوعی» کاملا به این موضوع پرداختیم.

نقطه سر خط

در این مقاله 9 ابزار هوش مصنوعی رایگان (با محدودیت!) معرفی کردیم که با آن‌ها می‌توانید تصاویر مختلف به هر سبک و سلیقه‌ای که دوست دارید، بسازید. کدام ابزار بیشتر نظرتان را جلب کرد؟

اگر سوالی درباره استفاده از این سایت‌ها دارید، حتما در کامنت‌ها برای ما بنویسید تا کمکتان کنیم.